siri ore elle

søndag 22. april 2012

Sofias Chokoladekakor og brødbakst.


Øspøs regnvær.....
Og helt alene i huset noen timer, noe må man jo finne på.....
Så da ble det Sofias Chokoladekakor, de smaker som brownies-muffins med rosa sjokoladekrem.
Smaker nesten for godt, får bare lyst på en til hele tiden..
Oppskriften er svensk og stod på en pakke med muffinsformer for mange år siden.
Over 20 år i alle fall!!

Sofias Chokoladekakor:
2 egg
1,5 dl sukker
200 g kokesjokolade
100 g margarin
2 dl siktet mel
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
Pisk egg og sukker ganske stivt, smelt margarin og sjokolade.
Avkjøl og ha i sammen med melblandingen.
Bland alt forsiktig sammen.
Fyll formene 3/4 fulle

Rosa Chokoladekrem:
1 hvit kokesjokolade
litt melis
2-3 ss Philiadelfiaost
Smelt sjokoladen, ha i melis og ost, rør godt.
Tilsett rød konditorfarge eller den fargen du ønsker.

Ha i 1 ts chokoladekrem i hver muffinsform.
Stek 10 min på 200 grader, midt i ovnen.
IKKE stek for lenge, skal være seige og saftige!!
Serveres sammen med After Eight is.....


Skal bare, skal bare!!
Når brøddeigen hever, er det jo masse til til å gjøre andre ting.....
Og da er det lett å glemme hele deigen!
Slik gikk det i dag......
Men det ble brød til slutt da!!
Brød med rug og havre og knasende sprø skorpe!!


Håper søndagen din har vært fin!!

10 kommentarer:

  1. Brødene ser jo supergode ut, må le litt av deigen...kjenner meg igjen...legg ut oppskriften da, klem W

    SvarSlett
  2. Skal si du baker og baker.....
    Takk for i går, forresten:-)) Kjempekoselig som alltid!!
    Klem MA

    SvarSlett
  3. Dette så herligt ut!!!!
    Ska sei deigen hvilte seg en god stund.... ;-)

    Fortsatt god søndag!

    God hjemmebakt sjeve te kveldsen.... Mmmmmm ...

    SvarSlett
  4. Får utrolig lyst på nybakte brød når jeg ser hva du har laget:))
    Tror faktisk aldri jeg har bakt brød - bare rundstykker.

    En fin kveld til deg!!

    SvarSlett
  5. Mmm! Skal si tennene løper i vann! Det blir lite bakt her i huset, for kjøkkensituasjonen er ikke den beste for tiden. Jeg lengter til den dagen vi har et flunkende nytt kjøkken med masse benkeplass og plass til oss selv. DA skal jeg bake da. Heftig deig du hadde der forresten...

    SvarSlett
  6. Muffinsane dine såg gode ut! Må ta og prøve den oppskrifta ein gong:)
    Heimbakte brød er alltid godt, og lite gjær og lang hevetid gir best resultat:) I ditt tilfelle vart det vel kanskje litt for laaang hevetid, hehe:) Bakar stort sett alt av gjærbakst sjølv, men kjøper av og til for å variere.

    SvarSlett
  7. Ååå, det så godt ut!! Takk for oppskrift :)
    Ingenting som slår nybakt brød, smør som smelter på brødskiva - OG brunost på :))

    Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
  8. Disse muffinsene så virkelig smakfulle ut, og brødene ble så lekker! Ser at du har en skikkelig gammel Assistent, heldig er du, de er uslitelig! Sånn hadde vi hjemme på gården, men jeg tror broren min har "forsynt" seg med den. Jeg er ikke fri jeg heller, fikk min Assistent på slutten av 80-tallet, og det er en sliter av rang. Har ei reim liggende i tilfelle den skulle gå, det er nok 10 år siden den ble kjøpt inn!
    Ha en koselig kveld, og nyt den nye uken!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  9. Heisan Siri
    Så flink bakstekone du har vært i dag! Muffinsene ser jo kjempespennede ut! Ingenting er så godt som hjemmebakt brød heller. Egentlig hadde jeg nok først hevet meg over det hjemmebakte brødet med smør.. mmmmm...
    Her har vi vært på fotball-cup med Gutta Boys i nabobyen i hele dag, og enda har jeg ikke fått frysingen ut av kroppen.Det var veldig artig og sosialt men også småkaldt.. br...
    Glad ny uke til deg!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  10. Åå..de där ser underbara ut att äta i regnväder, till en varm kopp kaffe..mmm..ljuvlig bild!!! Här är det också regnigt :)

    kramar Lycke

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer!!
1000 takk!!