siri ore elle

mandag 5. november 2012

Havrekjeks og bakedag....

På lørdag var jeg inne og bakte!!
 
 Havrekjeksene lagde jeg for første gang i heimkunnskaptimen på ungdomsskolen tidlig på 80-tallet. De er tørre, veldig tørre, men likevel utrolig gode!!

Oppskriften stod i "Matlæreboken" vi brukte, sammen med mange andre gode tips.....

Greit å vite hvordan man feier vedkomfyren......
At sjokoladeflekker på tøy straks må legges i sur melk...... 
Og at spebarn ikke skal reives......

Den første Matlæreboken kom ut i 1916.
Den jeg fikk utdelt på 80-tallet, var 18.reviderte utgave.....
Mora mi hadde sammen bok på skolen, hun er født i 1943....
Kanskje du også husker denne boken???
 
 
 

 
 Fin ny uke til deg!!!

10 kommentarer:

  1. Åhh, de så gode ut!!!
    Mange år siden jeg har spist havrekjeks,
    tror nesten jeg må prøve meg på det en
    dag snart :)
    Her bakes det sukkerfrie sjokolade cookies
    idag, mmmm, veldig godt det også ;)

    Klem Cecilie

    SvarSlett
  2. Det er jo kjempegodt med havrekjeks!
    Då eg gjekk på skulen, fekk me berre kopiar, så eg har ikkje hatt gleda av slike 'gamle' opplysningar.
    Ønskjer deg ei fin veke!
    Siri

    SvarSlett
  3. de så jo kjempe gode ut...hjemmelaget er best!
    Må prøves!

    Fin uke!

    SvarSlett
  4. Kjeksene ser kjempegode ut!!
    Så fin oransje boks!!
    Den likte jeg godt.
    Mvh Hanne

    SvarSlett
  5. Hallo til deg!!
    Den boken kan jeg huske, fra heimkunnskapen i 7.klasse.....
    Var vel der bladkrans-oppskrifta sto, husker jeg bakte den i ett sett....
    Ha ei fin uke!!
    Klem Tante Fiolett

    SvarSlett
  6. Mener jeg har sett denne boken hjemme hos mamma, kanskje verdt å bla litt i ja.. ;)

    SvarSlett
  7. Sånne husker jeg at vi også bakte på skolekjøkkenet!
    Takk for oppskrift :)
    Håper du har en fin-fin dag! Her laver snøen ned og jeg er inne å fyrer :)
    KLEM, R.

    SvarSlett
  8. Høres ut som vi er ca på samme alder, men jeg husker ikke denne boken. Men morsomt innlegg da :) Hva betyr det at spedbarn ikke skal reives, kjekt å vite sånn i tilfelle :))
    Kjeksene så gode ut, viktig å kose seg innimellom :)
    Ha en fin kveld.
    Klem

    SvarSlett
  9. å nå fikk jeg veldig lyst på havrekjeks.. :)
    disse skal prøves!
    :)

    SvarSlett
  10. Så morsomt å se denne boken igjen!Mamma fikk den på skolen da hun var liten, og den er velbrukt i barndomshjemmet:)Jeg gikk på ungdomsskolen på begynnelsen av 90-tallet, og jeg fikk ikke denne boken:/
    Deilige kjeks og herlig bidrag:)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer!!
1000 takk!!